Παιχνίδια γύρω από το πεντάγραμμο!
Μια πρωτότυπη ιδέα για να μάθουν γρήγορα οι μαθητές μας τις νότες στις γραμμές και στα διαστήματα του πενταγράμμου, είναι να αναπαραστήσουν οι ίδιοι τις νότες, σε ένα μεγάλο, επιδαπέδιο πεντάγραμμο.
Για τη δημιουργία του πενταγράμμου αυτού μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μαύρη αντιολισθητική ταινία και ένα ψαλίδι. Κόβουμε την ταινία σε πέντε λωρίδες και τις κολάμε παράλληλα στο έδαφος σε ίση απόσταση μεταξύ τους (ίση με το μήκος της πατούσας ενός παιδιού). Επίσης, για να φτιάξουμε ένα κλειδί του σόλ μπροστά από το πεντάγραμμο, μπορούμε να πάρουμε ένα χοντρό σκοινί, ή νήμα και να το σχεδιάσουμε. Τέλος, θα χρειαστούμε αρκετά μπαλόνια γεμάτα αέρα, στα οποία θα πρέπει να ζωγραφίσουμε πάνω τους όλες τις νότες που βρίσκονται μέσα στο πεντάγραμμο (μι,φα,σολ,λα,σι,ντο,ρε,μι,φα). Καλό είναι να υπάρχουν κι άλλα μπαλόνια διαθέσιμα (περίπου δέκα) σε περίπτωση που σπάσουν κάποια κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.
Το παιχνίδι έχει ως εξής: Αφού ο εκπαιδευτικός δημιουργήσει το πεντάγραμμο στο δάπεδο, ρίχνει τα μπαλόνια κάτω σκορπισμένα, παντού στον χώρο, και οριοθετεί το πεδίο του παιχνιδιού (με θρανία, καρέκλες, ταινία). Έπειτα, παίζει, ή βάζει να ακούγεται (από υπολογιστή/smartphone με ηχείο) μια χαρούμενη μουσική και παρακινεί τους μαθητές να τρέξουν μέσα στον χώρο, χωρίς να πιάσουν, ή να πατήσουν κάποιο μπαλόνι. Ανα σύντομα χρονικά διαστήματα, θα σταματά τη μουσική απότομα και θα πρέπει οι μαθητές να πιάσουν γρήγορα από ένα μπαλόνι. Μόλις δουν τη νότα του πρέπει να το πιάσουν γρήγορα και να πάνε να σταθούν στη γραμμή, ή στο διάστημα που βρίσκεται η νότα που αναγράφεται πάνω του. Αν είναι πολλοί οι μαθητές τότε μπορούν και να είναι παραπάνω σε μια γραμμή, ή σε ένα διάστημα αρκεί να μην συνωστίζονται. Έτσι, οι μαθητές θα αποκτήσουν σύντομα αντίληψη του χώρου πάνω στο πεντάγραμμο και θα διασκεδάσουν παράλληλα! Νικητές θα είναι όλοι όσοι έχουν έχουν βρει σωστά τις θέσεις τους. Όποιος βρίσκεται σε λάθος σημείο, ή ξεφεύγει το παπούτσι του από το σημείο που οριοθετεί την κάθε νότα, χάνει και βγαίνει από το παιχνίδι.
Μια παραλλαγή του παιχνιδιού αυτού είναι να δημιουργηθούν μπαλόνια ίσα με τον αριθμό των παικτών, αλλά το ένα από αυτά τα μπαλόνια να μην έχει νότα πάνω του. Οπότε, ο μαθητής που θα το τύχει, θα πρέπει να βγεί από το παιχνίδι όταν σταματήσει η μουσική. Προσοχή! Καλό είναι το άγραφο μπαλόνι να αλλάζει χρώμα κάθε φορά, ή όλα τα μπαλόνια να είναι ίδιο χρώμα, γιατί οι μαθητές θα το αναγνωρίζουν και θα το αφήνουν σκόπιμα. Αυτό θα επαναληφθεί μεχρί να μείνουν δύο παίκτες και δύο μπαλόνια, οπότε θα κερδίσει ο παίκτης που δεν θα έχει πάρει το άγραφο μπαλόνι και θα έχει βρεί σωστά τη θέση του στο πεντάγραμμο!
Πριν το παιχνίδι αυτό, συστήνεται να υπάρξει μια αφόρμηση με το φύλλο εργασίας που σας επισυνάπτω, στο οποίο φαίνονται οι νότες στις γραμμές και στα διαστήματα του πενταγράμμου και υπάρχει και ένα τραγουδάκι στο εικονίδιο με τα όγδοα, για να μάθουν οι μαθητές, γρήγορα και ευχάριστα, τις νότες μέσα στο πεντάγραμμο. Τέλος, σας επισυνάπτω κι ένα φύλλο εργασίας για εξάσκηση.
Καλή σας διασκέδαση!



Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου